• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/edebiyatcimiz

Maviciler

MAVİCİLER (MAVİ AKIMI)


 

Attilla İlhan’ın 1952-1956 yıllarında çıkardığı derginin adı olan “Mavi”nin etrafında toplanan Ahmet Oktay, Özdemir Nutku, Demirtaş Ceyhun, Orhan Duru, Demir Özlü, Ferit Edgü gibi sanatçıların oluşturduğu bir edebi topluluktur. 

Bu sanatçılar, şairane bir sanat anlayışının temsilcisi olmuşlardır. Daha sonra Mavi dergisi Özdemir Nutku’nun yönetimine geçer ve Atilla İlhan’ın savunduğu toplumsal gerçekçiliğin (sosyal realizm) sözcüsü olur. Dergi, Nisan 1956’da çıkan 36. sayıdan sonra (Son Mavi) kapatılır.

Garip akımına karşı bir duruş sergilemeleri ve yenilikçi şiiri savunmaları, onları “Garip Dışında Yeniliği Sürdüren Şiir” akımına dâhil eder. Şairanelikten uzak, basitliği, açıklığı esas alan şiir anlayışına karşı çıkmışlardır. Bu tavırlarından dolayı, İkinci Yeninin öncüleri sayılmışlardır fakat Attila İlhan onları da YOZLUK’la suçlamıştır.

Maviciler’in Özellikleri:

  • Garip akımına tepki olarak çıkmıştır.

  • Bu topluluğun hedefinde Garip Akımı ve Orhan Veli vardır.

  • Garipçilerin savunduğu birçok görüşe karşı çıkmışlardır.

  • Özellikle şiirin açık olması gerektiği anlayışı Maviciler tarafından tamamen reddedilmişti.

  • Maviciler şiirin bütünüyle açık olamayacağını, anlam kapalılığının şiiri düzyazıdan ayıran önemli bir faktör olduğu görüşündedirler.



ATTİLA İLHAN (1925 – 2005)



  • Günümüz şairlerinden olan Attila İlhan yüksek öğrenimini yarıda bırakmış, bir süre gazetecilik yapmış, yazarlıkta karar kılmıştır.

  • Adını 1946 CHP Şiir Yarışmasında ikinci olan “Cebbaroğlu Mehemmed” duyurmuştur. Şiir, roman, eleştiri alanında eserler vermiştir.

  • Şiirlerinde büyük harf kullanmamıştır.

  • Eserlerinde hem bireysel temalara hem de toplumsal temalara yer vermiştir.

  • Şiirlerinde romantik bir duyarlıkla toplumsal gerçekçilik açısından çağımıza, yaşadığımız günlere bakar.

  • “Serüven tutkunu” bir şair olan Attila İlhan en çok aşk, intihar, içki, ölüm, kavga, kahramanlık gibi temaları işler.

  •  Mavi, hürriyet ve barışı temsil eden bir renktir. En büyük tepkisi de Garipçiler’edir.

  • Şiirlerinde Divan şiirinin biçim özelliklerinden, imgelerinden de yararlanır. Canlı konuşma diline, argoya, halk deyimlerine geniş ölçüde yer vermiştir.


  • Eserleri

  • Şiir: Duvar, Sisler Bulvarı, Yağmur Kaçağı, Ben Sana Mecburum, Bela Çiçeği, Yasak Sevişmek, Elde Var Hüzün.

  • Roman: Sokaktaki Adam, Zenciler Birbirine Benzemez, Kurtlar Sofrası, Bıçağın Ucu, Sırtlan Payı, Fena Halde Leman, Dersaadet’te Sabah Ezanları.

 




AHMET OKTAY  (1933-…)


  • Mavi grubu içinde yer almıştır.

  • Başlangıçta yazdığı şiirlerle Ahmed Arif şiirinden etkilendiği izlenimini verirken, 1960’lardan sonra toplumcu gerçekçi bir yaklaşımla İkinci Yeni’ye doğru yöneldi.

  • Şiirlerinde destansı bir söyleyiş kullandı, zengin sözcük dağarcığı ile kendini hemen belli eden bir tarzla şiirler yazdı.

  • Şiir kitaplarından özellikle Yol Üstündeki Semender (1987) Behçet Necatigil Şiir Ödülü almasının da ötesinde içerdiği şiir isimleriyle de önem kazanmıştır. 

Ödülleri


1965 Yeditepe Şiir Armağanı, Her Yüz Bir Öykü Yazar
 
1987 Necatigil Şiir Armağanı, Yol Üstündeki Semender 

1991 Türkiye Yazarlar Birliği Yılın Şairi Ödülü, Ağıtlar ve Övgüler

 2002 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü, Hayalete Övgü.

 


Eserleri


Şiir:

Yol üstündeki Semender, Her Yüz Bir Öykü, Gölgeleri Kullanmak, Ağıtlar ve Övgüler, Hayalete Övgü…

 

 


Yorumlar - Yorum Yaz